Hier vast wat mythes die ik wil ontrafelen:

1-Van yoga en Pilates wordt beweerd dat het "goede manieren zijn om hardnekkige klachten te verlichten" Veel artsen en therapeuten schrijven dit soort oefeningen voor, vanwege de "therapeutische" effecten ervan, zonder er veel over na te denken. Dat klopt in veel gevallen niet. 

Begrijp me goed, ik ben niet tegen yoga of Pilates, ik heb het tenslotte jaren beoefend. Waar het mij om gaat is dat we moeten leren oefeningen te doen die ons lichaam in balans brengen in plaats van het te beschadigen. En dat is uiteraard voor iedereen anders.  In mijn geval kreeg ik door beide disciplines juist klachten, die alleen maar verergerden in de loop der tijd. Ik heb moeten leren anders te gaan kijken naar mezelf. Ik kijk hierdoor ook anders naar de mensen die bij mij op les komen.

2-Een andere mythe is, en die hoor ik vaak, is dat we "sterker" moeten worden. Vaak wordt je verteld dat, als je klachten hebt, je spierversterkende oefeningen moet gaan doen. Op het gebied van kracht is namelijk de meeste winst te behalen, omdat ze weinig deskundigheid vereisen. Maar de oefeningen worden in veel gevallen op een ongezonde manier uitgevoerd, doordat men helaas te weinig inzicht heeft in het eigen functioneren in het dagelijks leven. En juist daar begint het. Het gaat nooit om het sterker maken van de spieren, maar veel meer om het uithoudingsvermogen ervan. En uithoudingsvermogen train je het beste door in balans te komen. Dat doe je door je bewust te worden. Hoe kan je immers weten wat je goed doet als je niet eens weet wat je fout doet?

3-Nog één laatste mythe hier waar ik wat licht op wil werpen: "Stretchen is goed voor rugpijn" Veel mensen zijn verslaafd geraakt aan Yin yoga en zweren bij stretchen.  Stretch oefeningen hebben een "stretchreflex" tot gevolg. Dat is een neurologisch verschijnsel dat ervoor zorgt dat pijn tijdelijk verdwijnt. Na de tijdelijke verlichting komt pijn, als je die hebt, vaak weer terug, soms nog erger dan ervoor. Het is dus eigenlijk een korte termijn oplossing. In plaats van de energie te stoppen in rekken en strekken, kun je beter eerst leren de rug in een neutrale positie te houden. De tussenwervelschijven worden hierdoor minder belast. Nu kan ik me goed voorstellen dat het heerlijk is om meer ruimte te ervaren in je heupen en je benen, en dat je zweert bij de meditatieve rust van Yin yoga. Ik ga het dus niet uit de weg en zal zeker ook yin oefeningen met jullie doen, maar met uitleg. Ieder persoon is anders, en heeft een andere benadering nodig. Alignment is echter key voor iedereen. Ook in Yin yoga.

 

 

Hoe ziet een les er dan uit?

De lessen zijn meditatief en restorative. Bij mij leer je alles wat zich aandient te ervaren, te observeren en te accepteren. Dat doen we door meer stiltes in te lassen. In die stilte geven we het lichaam de informatie die het nodig heeft om in alignment te komen. Het gaat vooral over mínder "doen", in plaats van meer. Geloof me, je krijgt veel meer energie en een mooier lichaam door juist minder te doen en omdat je je natuurlijke balans weer terug gaat vinden. Het is je geboorterecht. Kijk maar naar kinderen en dieren.

We beginnen altijd met liggen en stil zitten. Afhankelijk van het thema, exploreren we soorten bewegingen vanuit de Alexandertechniek principes.

Wil je de diepte in, een dieper level van loslaten bereiken, dan moet je leren voorbij het fysieke te kijken. Ik wil je helpen dit beter te begrijpen. Bijvoorbeeld wanneer je steeds vastloopt in je bewegingsactiviteit, of dat nu yoga is of iets anders. Ingesleten patronen voelen vaak goed omdat je die nu eenmaal gewend bent. Je "traint" dan onbewust steeds hetzelfde. Met fysieke gevolgen die je niet snapt. Dit zijn neurologische opdrachten. Alexandertechniek is gericht op het beinvloeden van het zenuwstelsel en de 'neurological pathways', die worden aangestuurd vanuit de hersenen.

Is persoonlijke begeleiding voor jou belangrijk? Gaat het jou niet om spectaculaire hoogstandjes? Ben je redelijk ervaren in beweging, sport of yoga, maar snap je maar niet waarom je je steeds blesseert?  Wil je dat de lessen jou helpen om beter te functioneren in wat dan ook? Kun je bovendien een beetje humor in een les ook wel waarderen? Je bent van harte welkom.

Ik ken de valkuilen van een intense (yoga) practice als geen ander. Het is best ingewikkeld om gewoontes van jezelf te zien en te veranderen. Je hebt daar vaak iemand anders voor nodig. Ik ook. Graag begeleid ik je hierin voor zover ik kan. Het betekent soms simpelweg dat bepaalde dingen anders, of juist helemaal niet, moeten.